A filósofa ecofeminista Alicia Puleo, profesora de Filosofía Moral e Política na Universidad de Valladolid, autora de obras como La Ilustración olvidada. La polémica de los sexos en el siglo XVIII, Filosofía, Género y Pensamiento crítico ou Ecofeminismo para otro mundo posible interviu hai uns días nunhas xornadas internacionais de formación para mulleres en Ourense, tituladas “O feminismo, imprescindible para construír outra Europa” (18 e 19/11/2016).
Que papel debe xogar o feminismo na definición desa
nova cultura e nova economía máis sostible e máis respectuosa cos límites do
planeta? Por que é importante que o feminismo teña un papel clave?
A relación entre feminismo e ecoloxía é aínda
incipiente, a pesar de que o ecofeminismo leva décadas establecer esta
relación. Porén, os maiores avances -tímidos- déronse sobre todo no mundo
anglosaxón, mentres que no noso país é unha materia pendente. Non sempre o
feminismo ten unha conciencia ecoloxista e non sempre o ecoloxismo ten unha
conciencia feminista, isto vén dificultando un diálogo que eu penso que é moi
necesario e que enriquece ambos movementos e ambas teorías. Hoxe en día a
xustiza social require do ecoloxismo: moitos dos problemas sociais actuais, o
empobrecemento, a miseria..., están relacionados co deterioro medioambiental e
isto vai ser así cada vez máis. Non
pode haber xustiza social sen eco-xustiza.
O feminismo achega valores e conceptos diferentes ao
coidado do medio?
Algúns valores que hoxe en día se preconizan dende a
ecoloxía son virtudes que tradicionalmente desenvolveron as mulleres, comezando
polo concepto de coidado e protección, neste caso aplicado ao medio natural. E
é tamén a base dos movemento de defensa dos animais. Foron valores que
historicamente foron devaluados, porque os homes os identificaron como femininos, e hoxe en día debemos
elevalos para consideralos esencialmente humanos e
deben ser ensinados aos varóns, para que todos -mulleres e homes- os
recoñezamos como propios e os apliquemos á natureza humana e non humana.
Sempre me chamou a atención que nos movementos de
defensa dos animais a participación feminina é moi maioritaria, a diferenza
doutros movementos, mesmo o ecoloxista, cunha maior presenza masculina. A que
pode deberse?
Estamos asistindo a un cambio civilizatorio moi grande
nese sentido. Moitas ideas de sensibilidade ética que no pasado foron
defendidas de xeito minoritario, hoxe están converténdose nun movemento de
masas. Dende o ecofeminismo iso pódese entender e apoiar en clave de xénero. É
quizais o momento de reivindicar esas virtudes que no pasado foron criticadas
como sensiblería e que
hoxe se reclaman como algo xusto e
humano.
Ningún comentario:
Publicar un comentario